Plagiaat = fraude, klaar uit. Maar de meeste middelbare schoolleerlingen zullen dat waarschijnlijk niet weten. Dat moet ze dus geleerd worden, en ook wat wel mag en hoe het wel mag.
Afgezien van het feit dat het niet mag, is het natuurlijk ook zo dat ze weinig leren van knippen en plakken. De informatie wordt niet, of onvoldoende, verwerkt.
Maar ja, de praktijk is iets weerbarstiger dan de theorie. Mijn eigen kids haalden vrolijk achten en negens met hun bij elkaar geplakte werkstukken, dossiers en wat al niet meer. Mijn commentaar werd aan de kant geschoven met 'ja maar ik moet nog zo veel doen' of 'ja maar het is zo saaaaaii' of, 'nou ja, ik verander er nog wel veel in'. Dat laatste ging dan om de opbouw en/of zinsbouw, zodat het niet herkend zou worden...
Ik hoop maar dat er toch iets is blijven hangen van wat ik ze duidelijk wilde maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten